Get Adobe Flash player

JAZDA W GRUPIE

pobrano ze strony www.moto-tour.pl

Nikt nie wyprzedza prowadzącego i nikt nie jedzie za motocyklem (zamykającym grupę) zmiany miejsc wewnątrz grupy są możliwe lecz nie zalecane. Ustawienie pozycji motorów wewnątrz grupy nie ma znaczneia.

Jeśli motocykl, który odłączył się od grupy, z wiedzą i akceptacją lidera, wraca do grupy, wszystkie motocykle muszą zmienić szyk tak, aby utrzymać porządek .To samo ma miejsce gdy motocykle zamieniają się miejscami.
Przekraczanie skrzyżowania lub ronda. Grupa zachowuje swoją formacje. Motocykle zmniejszają odległości między nimi, co pomaga w nieprzerwanej kontynuacji jazdy. To również zwiększa postrzeganie grupy przez innych użytkowników dróg, co czyni je mniej chętnymi do podziału grupy. Jeśli istnieje konieczność, aby zatrzymać, grupa nadal zachowuje swój porządek.
Przed wyprzedzaniem, motocykl porusza się w pobliżu osi drogi. Motocykle, które idą do zewnętrznej strony pasa ruchu, sygnalizują zmianę swojej pozycji kierunkowskazem
Podczas gdy grupa jest wyprzedzana przez inny pojazd, zazwyczaj taki proces zaczyna się sygnalizowaniem możliwości wyprzedzania przez Sheppard (pasterza). Odbywa się to przez ruch Shepparda w kierunku krawędzi drogi (jeżeli Sheppard obecnie jeździ na zewnętrznej stronie drogi, on / ona włącza prawy kierunkowskaz na chwilę). Wszystkie motocykle zjeżdżają na  wewnętrzną stronie pasa ruchu w prawo do strony drogi, układanie w jednym rzędzie. Zmiany pozycji w grupie są również sygnalizuje przez kierunkowskaz
If the group is split by giving priority or traffic lights, motorcycles which managed to pass, stop in a row at the side of the road. When circumstances allow this, the group could keep moving with significantly reduced speed, waiting for the rest of the group to catch up. Noticing the tail part of the group, motorcycles increase speed to make their joining is smooth.
If a motorcycle brakes down or gets a puncture, it slows down and stops at the side of the road. Motorcycles riding behind the broken down one, stop behind it in one row on the side of the road. The motorcyclist riding in front of the one that has broken down, notices the lack of the motorcycle behind and stops at the side of the road. This way the “signal” reaches the leader. Each motorcyclist in safe circumstances turns back, and stops at the end the same row of other motorcycles that had stopped before.
Parking. The leader stops at the end of the parking space, reverses the motorcycle and places a motorcycle aslant to the entrance of the parking area. The following motorcyclist repeats the movement after the leader, placing a motorcycle next to the previous one.
Warning of possible emergency braking. When the group leader sees situation on the road, that may cause the necessity of emergency braking, flash braking lights with high frequency (not as strong as to make a motorcycle slow down). The same warning is repeated by all motorcyclists in the group, to pass the signal backwards.
Blocker. If there is unanimity in the group to implement the blocker function, there could be a motorcycle acting to hold the traffic when crossing intersections or roundabouts. A blocker rides as a second in the group. When the group enters a road with right of way, a blocker stops in the middle of the lane for oncoming traffic, raises his/her hand and stops the oncoming vehicles, to make the group pass without splitting. After all motorcycles finish the manoeuvre, a blocker joins as the last one and gradually moves to the head of the group, taking his/her original place.

If anyone notices that his/her motorcycle is running out of petrol, which endangers in  undisturbed riding, the rider moves towards the motorcycle riding just ahead of him/her and points at the petrol tank. The motorcyclist who sees a signal from his/her colleague repeats the same action to the rider ahead of him/her. This way a “signal” reaches the leader.